Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kázání v době globální pandemie: Reflexe pandemie COVID-19 v kázáních Českobratrské církve evangelické
Horáková, Magdalena ; Landová, Tabita (vedoucí práce) ; Beneš, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem kázání a situace posluchače a zkoumá, jakým způsobem se pandemie COVID-19 projevila v kázáních kazatelů Čes- kobratrské církve evangelické. Práce je rozdělena do dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části se práce nejprve zabývá otázkou funkce a mnohoúčelovosti kázání obecně a poté představuje i některé z možných typologických dělení kázání. Následně se věnuje otázce vztahu kázání, kaza- tele, posluchače a jeho situace. Práce předkládá stručný náhled na vývoj ho- miletického přístupu k posluchači a jeho situaci v zásadních etapách homile- tiky. Dále se věnuje tomu, jak situace posluchače může ovlivnit kázání a vol- bu biblického textu. Následně se zabývá pastoračním aspektem kázání. Ve své praktické části diplomová práce stručně představuje vývoj pandemie COVID- 19 v ČR se zaměřením především na její první fázi a věnuje se tomu, jak pan- demie ovlivnila náboženský život a církve v ČR. Poté se práce přesouvá k re- fexi a analýze čtyř kázání z prostředí ČCE z doby pandemie a zkoumá, jaký dopad měla pandemie a epidemiologická situace na podobu a formu kázání. Základní otázkou při analýze je, jak kazatelé pandemii a epidemiologickou situaci refektovali, jak o ní mluvili, jak v kázání pracovali s biblickým textem a jak v kázání zohledňovali situaci svých...
Supervize zaměřená na kazatele CB
Caklová, Kateřina ; Havrdová, Zuzana (vedoucí práce) ; Brnula, Peter (oponent)
Cílem diplomové práce je nalézt takovou formu, zaměření a způsob provádění supervize, ve které by kazatelé Církve bratrské (CB) mohli získat to, co potřebují pro své povolání a pro svůj osobní růst. K naplnění tohoto cíle je důležité porozumět kazateli CB v jeho prostředí a s jeho potřebami tak, aby mu mohla být supervize "šitá na míru". Teoretická část této práce si dává za cíl prozkoumat a popsat výchozí terén, kterým je organizace CB a povolání kazatele se všemi jeho aspekty majícími vliv na jeho službu. Dále popisuje konceptuální a organizační rámec kazuistiky a objasňuje východiska, z nichž supervizorka vychází. Zabývá se tématy pojetí supervize, reflexivity a bezpečného prostředí v supervizi. Praktická část formou rozšířené kazuistiky tří skupin kazatelů popisuje proces zavádění supervize pro kazatele CB. Podrobněji je zaznamenán proces první skupiny kazatelů, kde si supervizorka všímá potřeb kazatelů v kontextu supervize, které vyhodnocuje a v případě potřeby nastavuje změny, které zpětně hodnotí a reflektuje. Zařazení změn do procesu supervize a případné nastavování organizačních procesů pak sleduje u dalších dvou skupin. Výstupy z pozorování supervizorky, její zápisy ze supervize (field notes), reflexivní práce a zpětné vazby kazatelů jsou zdroje, které supervizorka interpretuje a...
Katechetické aspekty v díle Rudolfa Horského
Chottová, Eliška ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Tvrdek, Petr (oponent)
Katechetické aspekty v díle Rudolfa Horského Catechetical Aspects in the Work of Rudolf Horský Bc. Eliška Chottová Rudolf Horský, teolog, katecheta, biskup Církve československé, profesor a děkan Husovy československé bohoslovecké fakulty v Praze po sobě zanechal mimo jiné díla s katechetickou tématikou. Tato díla, mezi která se řadí např. Jak pracovat s dětmi (Příručka pro učitele náboženství a pro dobrovolné laické kazatele), Jak pracovat s mládeží a Dítě v živé církvi, nám i dnes mohou být přínosem pro práci v církvi, a to zejména při náboženské výchově dětí a mládeže. Ústředním bodem katechetické činnosti Rudolfa Horského byly Nedělní školy a Jednoty mládeže, tedy instituce, kterým byla vlastní náboženská výchova dětí a mládeže. Horský samozřejmě kladl důraz na metody, kterých by se při nejen náboženské výuce mělo užívat, s čímž souvisí i osobnost kazatel, resp. náboženského vychovatele, potažmo učitele, který by měl být náležitě vzdělán nejen v dané problematice, ale též duši dítěte, aby výuka byla pokud možno co nejúčinnější. 1
Kniha Píseň písní jako odpověď na Kazatelovu marnost
FILIPOVÁ, Anna
Práce se zabývá ve slovech biblické knihy Píseň písní nalezením možné odpovědi na Kazatelovu marnost - pomíjivost lidského života i věcí s ním souvisejících, jež on sám v úvahách své knihy deklaruje. První kapitola představuje knihu Kazatel, usiluje o zachycení hlavních témat s příznaky marnosti a pomíjivosti a snaží se také poskytnout Kazatelova východiska z této situace. Druhá kapitola seznamuje s knihou Píseň písní a rovněž se zabývá jejím obsahem, který se nese v interpretaci a rázu poselství lásky mezi mužem a ženou. Třetí kapitola předkládá úsilí a snahu autorky, probíhá porovnávání hlavních myšlenek a východisek obou knih tak, aby bylo možné v závěru práce přinést odpověď na otázku, zda je láska v knize Písni písní možnou odpovědí na Kazatelovu marnost - pomíjivost lidského života, kterou Kazatel ve své knize proklamuje.
Místo knihy Kazatel v rámci soudobé starověké filosofie
FILIPOVÁ, Anna
Práce se zabývá místem biblické knihy Kazatel v kontextu soudobé starověké filosofie. První část bakalářské práce knihu Kazatel představuje, zejména její název, autorství, dobu a místo vzniku, hlavní a charakteristická témata i myšlenky knihy. Další část obsahuje základní charakteristiku čtyř zvolených starověkých filosofií: filosofie 6. 5. století př. Kr. a jejího představitele Hérakleita, Aristotelovy filosofie a filosofie helénistické - jmenovitě stoy a epikureismu. Poté probíhá porovnávání knihy Kazatel a uvedených filosofií. Práce se zaměřuje zejména na nalezení styčných bodů, které kniha se soudobými filosofiemi vykazuje, snaží se rovněž zodpovědět otázku, zda se v knize odráží některý ze stěžejních prvků či vlivů těchto filosofií.
Vzdělávací potřeby kazatelů Církve bratrské
Mudrová, Gabriela ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Záškodná, Helena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou vzdělávacích potřeb kazatelů Církve bratrské v České republice. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola uvádí čtenáře do situace a postavení církví v České republice, dále je pak představena Církev bratrská. Následující kapitola popisuje pracovní pozici kazatele Církve bratrské, roli kazatele, práva a povinnosti, pracovní náplň a navrhuje kompetence potřebné pro výkon kazatelské profese. Třetí kapitola uvádí možnosti vzdělávání kazatelů, analyzuje studijní plány vybraných vzdělávacích institucí a porovnává je s navrženými kompetencemi. Tato kapitola ústí do analýzy vzdělávacích potřeb vybraných kazatelů Církve bratrské. Cílem této analýzy je identifikovat a zjistit, jak byly tyto vzdělávací potřeby naplněny v průběhu interního přípravného vzdělávacího programu - vikariátu. Klíčová slova: Církev bratrská, kazatel, vikariát, vzdělávací potřeby, kompetence
Kierkegaard a kniha Kazatel: vztah poznání a skepse
Janoušková, Anna ; Marek, Jakub (vedoucí práce) ; Kružík, Josef (oponent)
Předmětem této filosoficko-antropologické interpretace je fenomén křesťanského obrazu lidství (neboli "stávání se sebou samým") a studium člověka jako bytosti toužící po poznání, opět z křesťanské perspektivy. Po načrtnutí tradice skepticismu v průběhu dějin filosofie bude námi studované téma fenomenologicky a exegeticky zkoumáno ve spisech dánského existencialisty Sørena Kierkegaarda a ve starozákonní knize Kazatel. Následná komparace daných textů nám umožní spatřit paralelu mezi poznáním a skepsí u obou autorů. Uvidíme, že mezi poznáním a skepsí existuje přímá úměra: čím více narůstá vědění, tím více se vynořují pochybnosti. Během interpretace se zaměříme i na genezi pochybnosti a za tímto účelem nám jako podklad poslouží mýtus o stvoření světa z První Mojžíšovy. Pochybnost totiž do světa vstoupila spolu s hříchem (ve formě vědomí) po pozření plodu ze stromu poznání dobrého a zlého. V tomto momentě pro člověka nastal kvalitativní skok ze stavu nevinnosti do stavu hříšnosti. Zjistíme tak, že člověk je takříkajíc napjat mezi dvěma extrémy (konečnosti a nekonečnosti) a cesta ke stávání (záměrně je použito nedokonavého slovesa) se autenticky žijícím křesťanem je pouze prostřednictvím paradoxní víry a upřímné lítosti v religiózním existenčním stádiu, která dokáže transformovat negativní (zdánlivě...
František Xaver Paleček. Portrét českého Vianneye
SEKYRKA, Pavel
Disertační práce pojednává o životě, pastoračním díle a historickém odkazu P. Františka Xavera Palečka (1859-1926) české společnosti. Autor postihuje život Františka Xavera Palečka, oddělenou a stěžejní prací je posléze zpracování jeho pastorační činnosti v regionu. Rozebírána je jeho četná kazatelská, zpovědní, spolková, pedagogická a charitativní činnost; které učinily P. Palečka věhlasným již za jeho života, hlavně za je 24 leté působení v obci Kovářov ve středních Čechách. Práce se dále zabývá jeho politickými názory, stejně jako jeho materiálním zázemím a jeho každodenními kroky v regionu. V závěru práce je ve vzpomínkách odkazováno na život P. Palečka po smrti a jeho vliv na společensko-duchovní události v regionu na desetiletí dopředu. Tato práce je zpracována především na základě dosud nepublikovaných archivních pramenů. Dříve publikovaná literatura, samizdaty, vzpomínky pomáhaly sekundárně dotvářet rámec práce zvláště tam, kde primární prameny nenabízely kontinuitu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.